Uredništvo

Življenju dodajamo leta, letom dodajamo zdravje.
 
Slovenci smo po dolgosti življenja peti narod na svetu. Lepo se sliši.
 
In vendar je, kot vse kaže, tudi pri nas medicina, za srčno-žilnimi boleznimi in rakom, tretji povzročitelj prezgodnjega odhoda s sveta. Že pred desetletji smo zasnovali revijo Zdravje, zdaj pa je tu Preventiva, ki nam bo iz meseca v mesec kazala pot, kako naj skrb za svoje zdravje prevzamemo sami; da bomo dodali življenje letom in letom zdravje.
 
Barbara Černe

Pomanjkanje spanja zelo oslabi človekove kognitivne sposobnosti. Če smo budni že 17 ur, se odzivamo, kot da bi imeli v krvi 0,5 promila alkohola. Osredotočenost in pozornost trpita. Tako stanje, ki je posledica premalo spanja, botruje več kot tisoč smrtim na leto. Dobrega spanja pa ni brez dovolj serotonina in melatonina.

Spanje je pomembno, ker se ponoči informacije, ki smo jih prejeli čez dan, smiselno vgrajujejo v naš notranji sistem. V globokem spanju se utrjuje naš spomin, možgani se obnavljajo. Nastajajo nove živčne in miselne strukture. Motnje v spanju nam kažejo, da je v našem sistemu nekaj narobe ali da moramo nekaj v življenju spremeniti. Pogosto motnje v spanju naznanjajo potrtost, vendar so lahko tudi posledica duševne stiske zaradi žalosti, skrbi in izgube. A spanja ni mogoče ponarediti; pride le, če se zvečer sprostimo, odvržemo duševne obremenitve in se na spanje pripravimo.

Melatonin iz serotonina

Za pinealno žlezo (češariko oziroma epifizo) so dolgo mislili, da je nepotreben organ in da nima vloge v telesu. A so znanstveniki ugotovili, da je še kako pomembna. Iz živčnega prenašalca serotonina namreč ustvarja hormon melatonin in s tem uravnava naš ritem dneva in noči. Melatonin upočasni delovanje celega telesa in sproži spanje. Spodbuja vse imunske funkcije, ponoči zaustavlja staranje in je pomemben ključ za uravnavanje delovanja hipofize, ki nadzira vse hormone v telesu.

A tvorjenja melatonina ne zavirajo le večerni in nočni viri umetne svetlobe, marveč tudi zdravila. Med njimi aspirin in predvsem beta zaviralci, zdravila za nadzor visokega krvnega tlaka, srčne aritmije, angine pektoris (hude bolečine v prsih), migren ter živčnih ali tesnobnih stanj. Tvorjenje melatonina zavirajo tudi nesteroidni antirevmatiki (NSAR), to so zdravila za zdravljenje vnetij in bolečin.

Za serotonin je potreben L-triptofan

Da pa bi telo lahko ustvarilo dovolj serotonina, potrebuje osnovno aminokislino L-triptofan. To lahko pridobi iz živil, kot so oreščki, oves, koruza, piščanec, tuna, avokado in banane, ki hkrati vsebujejo tudi magnezij, ki krepi živce.

Toda, da je serotonin na razpolago hipofizi, mora L-triptofan preiti krvno-možgansko pregrado, ne da bi ga telo prej porabilo za druge namene. To pa ni enostavno, saj se porablja za blaženje vseh obremenitev telesa. Denimo stres in potrtost sta velika porabnika serotonina, ki mu pravimo tudi "hormon za srečo". In tako ga za tvorjenje melatonina ostane premalo.

Zato strokovnjaki pogosto priporočajo uživanje izoliranega L-triptofana (na prazen želodec). Prav tako je izolirani melatonin cenjen kot sredstvo za ublažitev težav pri menjavah časovnih pasov in kot sredstvo za upočasnitev staranja v medicini proti staranju. Da pa pomaga pri spalnih motnjah, se moramo na spanje pravilno pripraviti. O spalni rutini pa prihodnjič.

 

Banner - oglas5

NASLOV UREDNIŠTVA

Revija Preventiva
Cigaletova 5
1000 Ljubljana

Prijava na e-novice

Vas je naša vsebina pritegnila? Če želite biti na tekočem z novimi podobnimi vsebinami, se prijavite na naše e-novice.

Kontakt z nami

+386 (0)51 635 735
info@preventivarevija.si