Uredništvo

Življenju dodajamo leta, letom dodajamo zdravje.
 
Slovenci smo po dolgosti življenja peti narod na svetu. Lepo se sliši.
 
In vendar je, kot vse kaže, tudi pri nas medicina, za srčno-žilnimi boleznimi in rakom, tretji povzročitelj prezgodnjega odhoda s sveta. Že pred desetletji smo zasnovali revijo Zdravje, zdaj pa je tu Preventiva, ki nam bo iz meseca v mesec kazala pot, kako naj skrb za svoje zdravje prevzamemo sami; da bomo dodali življenje letom in letom zdravje.
 
Barbara Černe

Odprtih rok in nasmejanega obraza me je pričakal na recepciji Welness SPA Centra Thermane Laško. Specialist ajurvede, dr. Ajith Chakrapani Somarajan. Pregled sva začela kar z vprašalnikom, ki sem ga izpolnila nekaj minut pred pregledom in na osnovi katerega je lažje presodil, kateri ajurvedski tip sem: vata, pita ali kapa (v dobesednem prevodu zrak, žolč ali sluz). To so tri doše (glavni elementi telesa), prisotne v vsaki celici, vplivajo pa tudi na naše počutje, sporazumevanje in način dojemanja sveta. Čeprav običajno pri vsakem prevladuje ena, včasih tudi dve, smo zdravi le, če so te v ravnovesju.

Jaz sem že nekaj čas bolj kot ne rahlo 'iz ravnovesja'. To je potrdil tudi pregled, ki ga je izjemno skrbno opravil ajurvedski zdravnik, ki že vrsto let deluje v Thermani Laško. Iz nekaj več kot šestdesetih vprašanj, na katera sem odgovorila po svojih najboljših močeh, je sicer že dobil prvo sliko o tem, kaj rada jem (vroče ali hladno), koliko vode spijem, kakšen je moj urin, koliko ur spim in če oziroma kako telovadim, kakšna sta moj spomin, tek in številne druge stvari. A ker pri ajurvedi šteje vsak podatek, je pogovor začinil še z nekaterimi splošnimi medicinskimi prijemi, kot je merjenje krvnega tlaka, pregled oči, jezika in dlani, trebuha in hrbtenice ter dihanja (izmenično skozi eno in skozi drugo nosnico).

»Za vašo hrbtenico bi bilo bolje, da spite na hrbtu, na potovalnem in ne na običajnem vzglavniku, s podloženimi nogami v kolenih, kar bo dobro za žilje in za križ. Sicer ste zdravi. Pazite le na srce in poskrbite, da boste iz telesa odplaknili vso odvečno vodo, saj ste polni vode,« je zaključil in mi zaupal, kako.

1. dan: 1veliko žlico ječmena vremo 10 minut v 3 litre vode. Precejeno vodo pijemo čez dan, najbolje vsako uro en deciliter.

2. dan: košček ingverja (kakšen centimeter) olupimo in narežemo. Damo v tri litre vrele vode in pustimo vreti 10 minut. Precedimo, damo v termovko in pijemo čez dan.

3. dan: 1 čajno žličko semen kumine damo v tri litre vrele vode in pustimo vreti 10 minut. Precejeno pijemo čez dan.

4. dan: 1 veliko žlico semen koriandra damo v tri litre vrele vode in pustimo vreti 10 minut. Precejeno pijemo ves dan.

5. dan: 3 liste sveže bazilike damo v vrelo vodo. Pustimo stati 10 minut in precedimo. Pijemo ves dan.

Ječmen je naravni diuretik, ki je dober za jetra, ledvice, črevesje in druge notranje organe. Telesu pomaga odplakniti strupe in zmanjšati vnetje (otečenost telesa). Ingver, kumina in koriander so začimbe, ki pomagajo pospešiti presnovo, bazilika pa je naravni antibiotik, ki okrepi imunski sistem. Ko postopek končamo, ga v istem vrstme redu ponovimo. Ponavljamo ga lahko, dokler se nam ljubi. To so naravne sestavine, ki nam ne morejo škodijo. Tekočine uživamo od osme ure zjutraj do osme ure zvečer. Tako ko t pri obrokih, je dobro da imamo red tudi pri pitju. Če moramo v dvanajstih urah spiti 3 litre tekočine, vsako uro spijmo kozarec.

Tekočine ne pijemo takoj po obroku, ampak pol ure pred ali uro po obroku. Ko pojemo hrano, ta pride v želodec in se tam pomeša z želodčnimi sokovi. Ko pijemo vodo, so ti sokovi bolj razredčeni in zato se hrana ne prebavi popolnoma. Izogibajmo se kombiniranju toplih in hladnih pijač (na primer vroča kava in hladno mleko) ter mastne hrane in hladnih pijač(pivo in kranjska klobasa), saj s tem pospešimo nastajanje skupkov maščob. Hrana bo tudi dlje časa ležala v želodcu, kar nas bo naredilo bolj težke in utrujene. Prav tako se izogibajmo kombinaciji kuhane in nekuhane hrane, na primer topli glavni jedi in solati. Če jemo kuhano, jejmo vse kuhano. Če jemo hladno, naj bo hladno vse. Telo ima namreč svoj lastni mehanizem. Poleti se telo skuša ohladiti, zato se potimo. Pozimi se telo želi ogreti, zato se ne potimo. Kuhano hrano zato telo lažje absorbira in prebavi, surova hrana (sadje, zelenjava) pa rabi več časa, da se prebavi. Zato je ni dobro kombinirati.

Tale recept za odvajanje odvečne vode iz telesa priporočam tudi vam. Postopek ponavljam že kakšne tri tedne in reči moram, da deluje. Resda pogosto hodim na vodo a nekako sem, ko sem pogledam v ogledalo, 'splahnela'. Odvečna voda je bila najbrž tudi razlog za bolečine, ki sem jih pred pregledom imela po vsem telesu in zaradi katerih me je bolelo ob vsaki masaži. Namesto grobe, za katero sem mislila, da jo potrebujem, mi je predpisal kizi (v originalu kizhi). Kizi je sicer zelo učinkovit pri zdravljenju osteoartritisa, spondiloze in športnih poškodb. Kizi je izvajal izkušen terapevtu, ki sliši na ime Saji. Pol dela je bilo že opravljenega, ko sem vstopila v prostor, prežet z zeliščnimi vonji, ki so me povsem omamili. Gola sem se ulegla na trebuh in še preden sem ga uspela vprašati, za kakšne vrste masažo gre, sem na telesu čutila vroče olje. Nekaj minut je rabil, da ga je razmazal po telesu, vse ostalo pa so naredili zeliščni listi. Posebej zame je pripravil kepice iz zeliščnih listov, ingverja in limone in jih za nekaj sekund potopil v olje, ki ga je segrel na 45˙C. Z oljem prežetimi kepicami mi je nežno masiral telo. Dober liter ga je porabil za celo telo. Niti predstavljala si nisem, da bodo vroče obloge tako blagodejne, in da so celo še bolj učinkovite kot grobi prijemi, ki sem jih bila vajena sicer. »Telo je treba razvajati, ne mučiti,« se je nasmehnil in poudaril, da bo učinek viden že po nekaj tretmajih. Po masaži sem lahko še pol ure počivala in meditirala ob čaju, ki mi ga je postregel ob slovesu. Kakšno udobje, sem si mislila in se v mislih že poigravala z dnevi, ko si bom namesto nekaj ur podarila kar vikend! Kako je lahko še boljše kot to, sem se vprašala in se brez posebnih pričakovanj, a kljub temu radovedna, odpravila še na ajurvedsko kosilo. Vegetarijansko, a omamno. Malo, a nasitno. Igra okusov za vse čute. Da se da razvajati tudi brez mesa, in to najbrž na tisoč in en način, so mi dokazali prav ta dan.

Ajurvedski kuhar Soni mi je pred vsako jedjo povedal, s čim bo postregel. Ena jed je bila bolj zanimiva od druge in po rahlo začinjeni juhi je sledila še glavna jed: basmati riž z indijskimi oreščki in rozinami, špinača in na rezine narezana zelenjava v karijevi omaki. Pregrešno dobro. Za povrh pa še korenčkova torta s koriandrom. Skrbno izbrane začimbe so tisto, kar jedem ne da le okusa, ampak tudi polnost.

Z leve proti desni: paradižnikova juha z ingverjem; popečena pesa na kokosovem olju, rižota z indijskimi oreščki in rozinami, pražena zelenjava v karijevi omaki in špinača; korenčkova torta s kardamomom; recepte boste našli v eni od prihodnjih številk Preventive

Po jedi sem se počutila sito, a lahkotno. Prav nič zaspano in utrujeno, dan pa je bil kot nalašč za krajši sprehod. Ravno prav, sem pomislila, kajti čez uro sem že bila naročena na individualno uro joge. Vse od študentskih let je nisem izvajala, a saj se kaj dosti ni mogla spremeniti. Jaz sem se! Čeprav sem vsakodnevno zelo aktivna, mi je joga dala misliti. Bolelo me je pri vsakem gibu, še zlasti, ko sem ob tem morala zadrževati dih in misliti na izdih. Prav nič lahko ni bilo. »Če boste redno vadili, lahko v nekaj mesecih naredite veliko,« me je spodbujal terapevt. Čeprav sem bila pred koncem pošteno utrujena, me je močno navdušil, saj mi je vadbo predstavil na meni priljubljen način: nevsiljivo, raznoliko, ne premalo in ne pretežko. Odločila sem se, da jo bom obiskovala ob ponedeljkih in petkih, od 20. do 21. ure in si dokazala, da zmorem. Uskladiti um, telo in duha.

Barbara Černe

 

Banner - oglas5

NASLOV UREDNIŠTVA

Revija Preventiva
Cigaletova 5
1000 Ljubljana

Prijava na e-novice

Vas je naša vsebina pritegnila? Če želite biti na tekočem z novimi podobnimi vsebinami, se prijavite na naše e-novice.

Kontakt z nami

+386 (0)51 635 735
info@preventivarevija.si