Uredništvo

Življenju dodajamo leta, letom dodajamo zdravje.
 
Slovenci smo po dolgosti življenja peti narod na svetu. Lepo se sliši.
 
In vendar je, kot vse kaže, tudi pri nas medicina, za srčno-žilnimi boleznimi in rakom, tretji povzročitelj prezgodnjega odhoda s sveta. Že pred desetletji smo zasnovali revijo Zdravje, zdaj pa je tu Preventiva, ki nam bo iz meseca v mesec kazala pot, kako naj skrb za svoje zdravje prevzamemo sami; da bomo dodali življenje letom in letom zdravje.
 
Barbara Černe

Vsa hranila, ki jih zaužijemo, so nam v pomoč pri koncentraciji, spominu in dvigu energije. Ne obstajajo vitamini, ki bi učinkovali takoj. Le redno jemanje vitaminov in mineralov, pa tudi maščob, v katerih se topijo, ohranja zdrave možgane ter krepi spomin in koncentracijo.

Vitamin E

Vitamin E je antioksidant, ki je pomaga pri zdravljenju Alzheimerjeve bolezni in pri izgubi spomina. Ščiti nevronske obloge, ki obdajajo živce. V bistvu ščiti tisto, kar ščiti živce. Ustrezne količine vitamina E omogočajo, da preživimo oksidativni stres. Priporočene dnevne količine so 200 IU, če nismo pod stresom, in kar 500 IU, ko smo pod stresom.

Vitamin B12

Dnevno potrebujemo manj kot 3 mikrograma vitamina B12. Več, kot potrebujemo, dobimo, če pojemo 6–8 koškov mesa dnevno, 2 jajci ali ena piščančja prsa (izberimo le ekološko meso). Če jemo meso, dodatkov B12 ne potrebujemo. B12 je odgovoren za tvorbo novih rdečih krvnih celic in je del energetskega cikla metabolizma. Višek vitamina B12 ledvice izločijo iz telesa. Dodatki vitamina B12 lahko, če ga že s hrano dobimo dovolj, poškodujejo ledvice.

Omega-3 maščobne kisline

Omega-3 maščobne kisline (približno 50 mg DHA in 90 mg EPA) krepijo možgane. Nove raziskave kažejo, da so otroci, ki so imeli že kot dojenčki najvišjo raven maščobnih kislin omega-3 v svoji prehrani, najboljši v šoli in imajo najmanj težav s koncentracijo. Omega-3 se v možganih kopičijo v prvih nekaj letih. Ko se staramo, ravni omega-3 določajo stopnjo in napredek nevronske degradacije in izgube spomina. Prehrana z nizko vsebnostjo maščob je pri številnih (zlasti otrocih in mladostnikih) zato resna pomanjkljivost. Prehrano z nizko vsebnostjo maščob povezujejo s povečanjem debelosti, sladkorne bolezni, depresije in z motnjami pomanjkanja pozornosti ali hiperaktivnosti (ADHD) pri otrocih.

Folati

Folna kislina ohranja kisik v krvi in tvori zdrave krvne celice. Ko nam primanjkuje folatov, smo utrujeni. Motnje pomanjkanja pozornosti in nihanje razpoloženja sledijo takoj za tem. Folati so odgovorni za spomin. Da bi pravilno in učinkovito shranili informacije, jih moramo vsak dan pojesti vsaj 400 mikrogramov.

B6

B6 zviša raven serotonina v možganih. To je primarna kemikalija, odgovorna za dobro počutje in za to, da ne postanemo depresivni. Ustrezne ravni serotonina vplivajo na kratkotrajni in dolgotrajni spomin. B6 znižuje tudi raven homocisteina, ene od aminokislin, ki na naraven način uniči poškodovana tkiva. Presežne ravni te aminokisline so odgovorne za bolezni srca, izgubo spomina in utrujenost. Dnevno zaužijmo od 1,6 do 2 mg B6.

Magnezij

Magnezij je potreben za več kot 300 procesov v telesu. Je eden od ključnih regulatorjev presnove in odgovoren za zdravje kosti in krvi. Magnezij je pomemben za uravnavanje mišične energije. Dnevno moramo zaužiti od 300 do 400 mg magnezija.

Vitamin C

Vitamin C pomaga otrokom z motnjami pomanjkanja pozornosti ali hiperaktivnosti (ADHD), da se lažje in dlje osredotočajo. Vitamin C je namreč potreben za tvorbo nevrotransmiterja norepinefrina. Norepinefrin nadzira pozornost in odziv ter ščiti pred oksidativnim stresom.

Kombinacija vitaminov za spomin

Za spomin najbolje poskrbimo, če vsak dan pojemo kombinacijo magnezija, vitamina B6 in omega-3. Tako poskrbimo za zdrave živčne povezave in okrepimo obstoječe. Dvojna kombinacija omega-3 in magnezija bo pripomogla k boljšemu spanju in posledično boljšemu počutju. Ko se telo obnovi in spočije, je s tem poskrbljeno tudi za spomin.

Kombinacija vitaminov za koncentracijo

Za koncentracijo je idealna kombinacija B6, folatov in magnezija. Skupaj podpirajo energijske poti v telesu in visoko raven energije. Če dodamo še omega-3, bomo odpravili tudi bolečine in obnovili mišice in kite. Če imamo manj bolečin, se lažje osredotočamo.

 

Če nam nadledvična žleza, ki leži nad ledvicami, ne dela kot bi morala, se lahko poviša krvni tlak, poveča  krvni sladkor, upočasni prebava in pospeši bitje srca. Žleza namreč skrbi za sproščanje hormonov v telo kot odziv na stres. Med njimi so najpomembnejši kortikosteroidi (kortizol, kortizon, aldosteron) in kateholamini (adrenalin, noradrenalin, dopamin). In prav ti lahko imajo tudi negativne učinke … Kako si lahko sami pomagamo?

Za teden dni si pripravimo sestavine za smuti. Zapakiramo jih v nepredušno zaprto vrečko in zmiksamo, ko potrebujemo. Namesto običajne uporabimo kokosovo vodo.

Banner - oglas5

NASLOV UREDNIŠTVA

Revija Preventiva
Cigaletova 5
1000 Ljubljana

Prijava na e-novice

Vas je naša vsebina pritegnila? Če želite biti na tekočem z novimi podobnimi vsebinami, se prijavite na naše e-novice.

Kontakt z nami

+386 (0)51 635 735
info@preventivarevija.si