Štiri trgovine. Štiri tisoč izdelkov. Kalček. Še danes, ko praznuje trideset let obstoja, ostaja vodilni ponudnik ekoloških izdelkov v Sloveniji. Kaj je ključ za uspeh, smo se pogovarjali z direktorjem Kalčka, Vladimirjem Stanićem.
direktor Kalčka, Vladimir Stanić
V Kalčku verjamete, da je zdravje na prvem mestu.
Tako je. Zdravje je osnova vsega dobrega v življenju. Tako zdravje ljudi kot zdravje okolja. Zdravje, ki nam je dano, je krhko, zato ga je treba vzdrževati in negovati, da bomo nekoč v prihodnosti hvaležni, da smo v preteklosti ravnali prav.
Smo to, kar jemo.
Hrana je veliko, ni pa vse. Biti mora ekološko pridelana in prehranjevati se moramo po pameti. Ob tem sta pomembna tudi gibanje in notranji mir. Eno brez drugega ne gre. Če je hrana ekološka, pomeni, da v njej ni nepotrebnih strupov. Ekološka hrana je živa, saj dozoreva v naravnem okolju. Ravno obratno pa je konvencionalna hrana mrtva hrana, telo pa je še vedno podhranjeno. V zadnjem času se veliko piše o tem, da so ljudje podhranjeni, čeprav ogromno jedo. Zagotovo, saj kupujejo poceni hrano, v kateri ni mineralov, vitaminov, pravzaprav sploh ničesar. Jaz vedno pravim: manj je več. Ekološka hrana je res dražja, a je pojemo manj, pa tisto zdravo. Ljudje, ki se prehranjujejo ekološko, imajo ne le manj alergij, ampak tudi bolj kakovostno starost. Seveda pa ne smemo pozabiti na gibanje, ki pospeši prebavljanje hrane in izločanje strupov, ter na notranji mir. In če je vse v ravnovesju, smo zdravi.
Pred tridesetimi leti ste kot prvi ponudnik ekoloških živil v Sloveniji na Trubarjevi v Ljubljani začeli širiti ozaveščenost o čisti in ekološki hrani. To nalogo ste opravili z odliko.
Do sedaj si lastniki Kalčka še nismo delili dobička, vedno smo šli v razvoj, v spremembe, saj tudi sami živimo tak način življenja. Veseli smo, da kljub konkurenci na trgu ostajamo vodilni ponudnik ekoloških izdelkov. Ekološko osveščeni vedo, kaj kupiti in kje, zato se iz Hoferja in Lidla vračajo nazaj k nam. Saj veste, poznamo eko in eko.
Eko izdelka za dva evra torej ni?
Težko je oceniti, kaj je za koga drago. Ekološka pridelava je draga, še vedno je veliko ročnega dela, potem je tu še sezona, ki narekuje, koliko bo pridelka. In če ga ni dovolj, je cena višja. Slovenski kmetje tudi ne morejo zagotoviti količin, pa so zato cene toliko višje. Hrana, tudi konvencionalna, se bo v prihodnosti še dražila, saj bo povpraševanja čedalje več, količin pa bo toliko, kot jih bo.
Koliko slovenskih ponudnikov že sodeluje z vami?
Ponosni smo na to, da z nami sodeluje več kot sto slovenskih pridelovalcev in vsi imajo evropski certifikat kakovosti. Kljub temu da slovenski trg ne zagotavlja količin, je slovenski pridelovalec pri nas več kot zaželen. Podpiramo slovensko in v ta namen izdelke posebej označujemo. Tudi stranke si jih želijo, a se potem večinoma odločijo za nakup tujega izdelka. Prvič zato, ker je malo cenejši, in drugič zato, ker je lepšega izgleda.
Odnos s strankami sedaj dvigujete na višjo raven.
Nimamo toliko strank kot Lidl ali Hofer, a so te boljše. Bolj umirjene, bolj potrpežljive in bolj tolerantne. In naše poslanstvo je, da jim pomagamo izboljšati življenjski slog. To je podobno kot pri športu. Ljudi je treba podučit o teku, da bi znali prav teči. In tudi pri hrani je tako. Nekateri se čez noč odločijo, da bodo postali vegani ali vegetarijanci. Vsem svetujemo, kakšno hrano naj užijejo, da bodo dobili dovolj vseh potrebnih sestavin. Tudi izbor sestavin je iz dneva v dan večji in nič čudnega ni, če so stranke kdaj izgubljene. Poskušamo jih podučiti, ozavestiti, z veseljem zaupamo tudi kakšen recept.
V ta namen v Kalčku organizirate tudi številne delavnice, predavanja …
Ljudem želimo omogočiti, da se bodo zdravo prehranjevali, da se bodo učili zdravega načina življenja. Dosti vlagamo v predavanja, delavnice, gostili smo veliko število predavateljev, a naš interes je, da ljudem celostno predstavimo zdrav način življenja. Velik poudarek dajemo otrokom, nosečnicam, starejšim …
… in jih podpirate z dodatnimi popusti.
Če se mati v času nosečnosti zdravo prehranjuje, je več možnosti, da bo rodila zdravega otroka. Tak otrok ima več možnosti, da tudi kasneje živi zdravo. Podpiramo otroke, mlade mamice, ne pozabljamo pa niti na starejše. Ti se soočajo z najrazličnejšimi težavami, a imajo redkokdaj veliko pod palcem. Tudi njim damo enak popust kot mladim mamicam.
In cena je še vedno ključni dejavnik pri nakupu …
Stranke, ki poznajo in ki razumejo ekološko, ne gledajo na ceno. Njim je bolj pomembna kakovost. Bolj hrepenijo po kakšnem dodatnem nasvetu, sploh taki, ki pridejo s kakšno zdravstveno težavo. Več težav imamo s tistimi, ki so se prej prehranjevali konvencionalno, pa se sedaj želijo ekološko. In ti so bolj občutljivi na ceno kot tisti, ki stremijo izključno h kakovosti.
Kaj pa se najbolj prodaja?
Pred desetimi leti je bilo najbolj prodajano sadje in zelenjava, sedaj raste segment sladkega. Prodaja sadja in zelenjave je morda manjša tudi zato, ker je ponudbe več. Tudi rok trajanja svežega programa je kratek, zato je več odpisa.
Po novem prodajate tudi meso
Čeprav so nekateri zmigovali z glavo, so potrebe trga narekovale svoje. Tako v eni od štirih trgovin, v Šiški, prodajamo tudi ekološko meso. Obiščejo nas tudi takšne stranke, ki hrano kupujejo z nihalom. Hvaležni smo za vsako, saj se tudi mi kaj naučimo, predvsem pa vidimo, kako razmišlja trg. Tako kot je enkratna narava, je enkraten vsak od nas.
Barbara Černe
Kalček nudi marca, nosečnicam in mamicam, 10 - odstotni popust na izdelke.