Uredništvo

Življenju dodajamo leta, letom dodajamo zdravje.
 
Slovenci smo po dolgosti življenja peti narod na svetu. Lepo se sliši.
 
In vendar je, kot vse kaže, tudi pri nas medicina, za srčno-žilnimi boleznimi in rakom, tretji povzročitelj prezgodnjega odhoda s sveta. Že pred desetletji smo zasnovali revijo Zdravje, zdaj pa je tu Preventiva, ki nam bo iz meseca v mesec kazala pot, kako naj skrb za svoje zdravje prevzamemo sami; da bomo dodali življenje letom in letom zdravje.
 
Barbara Černe

Progesteron imamo tako moški kot ženske, a ga večinoma poznamo po njegovi vlogi pri zanositvi, v nosečnosti in pri urejanju ženskega menstrualnega cikla. Tvori se v jajčnikih, nadledvičnih žlezah in v posteljici (placenta) nosečnice. Poleg spolnega hormona ima še veliko drugih nalog v telesu. Podpira kostno gostoto. Varuje pred nekontrolirano delitvijo celic v dojkah in maternici. Deluje kot prevleka za živčna vlakna v možganih. Zmanjšuje veliko vzdražljivost.

Ravni progesterona so pri ženskah odvisne od njenega življenjskega obdobja. Čeprav se tudi pri moških tvori majhna količina tega hormona, pa je ta pri moških, ko spolno dozorijo, veliko manj pomemben od testosterona. Sintetične oblike progesterona (progestin) veliko uporabljajo v tabletkah proti zanositvi in pri hormonski nadomestni terapiji.

Naravna raven progesterona je pri ženskah, ki uživajo njegove sintetične oblike, zavrta, zato so pri njih krvni testi nezanesljivi. Sicer pa se krvni test pri ženskah, ki še imajo menstruacijo, naredi na 21. dan začetka cikla. Ker se vrednosti progesterona pri ženskah spreminjajo, je pri njih treba upoštevati več razredov tega hormona, kot navajamo v nadaljevanju.

Referenčne vrednosti

Referenčne oziroma normalne vrednosti progesterona, izražene v nanogramih na mililiter (ng/mL) za moške in ženske so:

moški: 0,2 do 1,4

ženske / pred ovulacijo: manj kot 1

ženske / sredi menstrualnega cikla: 5 do 20

ženske / prvo trimesečje nosečnosti: 11,2 do 90

ženske / drugo trimesečje nosečnosti: 25,6 do 89,4

ženske / tretje trimesečje nosečnosti: 48,4 do 42,5

ženske / v postmenopavzi: manj kot 1

Visoke vrednosti progesterona

Raven progesterona v krvi zvišajo ovulacija, nosečnost in nadomestna hormonska terapija z bioidentičnimi hormoni. Hiperplazija nadledvičnih žlez (nenormalno delovanje nadledvičnih žlez) lahko tudi zviša raven progesterona. Kot tudi uživanje zdravil, kot sta hCG (človeški horionski gonadotropin – nosečniški hormoni) in Clomid, ki se najpogosteje uporabljata za povečanje plodnosti ali spodbujanje tvorbe testosterona pri moških. Tabletke proti zanositvi, ki jih pogoltnemo, ne dvignejo ravni progesterona v krvi, saj sintetični progestini nimajo enakih lastnosti kot naravni progesteron, kot tudi niti nimajo enakih tveganj.

Znaki visokega progesterona so občutljive prsi, nihanja v razpoloženju, neredni menstrualni cikli, nekontrolirano uhajanje urina (inkontinenca), napenjanje, zmanjšana spolna sla, suha nožnica, odpornost na inzulin (zadnji opozorilni znak pred sladkorno boleznijo), povečanje telesne teže in depresija.

Zmanjšanje visokega progesterona

Ker se estrogen in progesteron medsebojno uravnavata, lahko zdravnik predpiše estrogensko nadomestno terapijo. Seveda pa lahko naprej poskusimo dvigniti raven estrogena s prehrano in spremembo življenjskega sloga. Ker raven progesterona niha, zdravljenje visokih ravni tega hormona morda sploh ni potrebno.

Prehranske dodatke, ki utegnejo pomagati uravnati visoko raven progesterona, navajamo v nadaljevanju:

  • črni kohoš (standardiziran na 1 miligram triterpenov): dvakrat na dan po 20 miligramov. Ne uživamo med nosečnostjo in dojenjem, če smo v hormonskem občutljivem stanju, kot so maternični fibroidi in rak dojk, če imamo bolezen jeter, imamo presajeno ledvico ali trpimo za pomanjkanjem proteina-S.
  • kalcijev glukarat: enkrat do dvakrat na dan po 500 miligramov. Ne uživamo med nosečnostjo in dojenjem.
  • DIM (diindolilmetan): dvakrat na dan po 75 do 150 miligramov. Pomaga presnoviti estrogen v bolj koristno obliko. Pred uporabo se posvetujemo z zdravnikom.
  • maca: trikrat na dan po 500 do 1000 miligramov. Ne uživamo med nosečnostjo in dojenjem.
  • omega-3 maščobne kisline DHA in EPA (ribje olje): dvakrat na dan po 1000 miligramov. Ribje olje deluje kot antioksidant in zmanjšuje vnetja v telesu. Izboljšuje zdravje srca in ožilja. Če uživamo zdravila proti strjevanju krvi, se prej posvetujemo z zdravnikom. Uporabljamo le najbolj kakovostna ribja olja, ki so bila testirana na čistost.
  • probiotiki: dva do trikrat na dan, vsebujejo naj od 5 do 15 milijard kultur. Probiotiki normalizirajo koristno črevesno floro, zmanjšujejo raven trigliceridov in holesterola. Uživamo jih s hrano, ker hrana izboljšuje preživetje kultur.

Opozorilo: Nobenega od naštetih pripravkov ne jemljemo na pamet, pred njihovim uživanjem se moramo obvezno prej posvetovati z usposobljenim zdravnikom oziroma zdravilcem!

Sprememba življenjskega sloga

Uživajmo fitoestrogene iz hrane. Fitoestrogeni so skupina snovi v rastlinah, ki so po svoji strukturi zelo podobni našemu, telesu lastnemu estrogenu. Vsebuje jih denimo granatno jabolko. Jemo več križnic, kot so brokoli, cvetača in brstični ohrovt. Povečajmo vnos vlaknin s sveže mletimi lanenimi semeni, otrobi in fižolom, kar bo zvečalo vnos koristnih oblik estrogena v telo.

Iz prehrane izločimo rafinirane ogljikove hidrate in sladkor ter hrano z visoko vsebnostjo transmaščob. Prehrana z veliko transmaščobami in rafiniranim sladkorjem ter z malo vlakninami spremeni presnovo estrogena, kar vpliva na raven progesterona. Izogibamo se gaziranih pijač, ker fosfor in kofein, ki ju vsebujejo, spodbujata izgubo kostne mase; namesto tega pijemo prečiščeno vodo iz vodovodne pipe. Vode ne pijemo iz plastenk, ker lahko vsebujejo hormonske motilce, kot so bisfenol A (BPA) in ftalati. Izogibajmo se izdelkom za osebno nego, ki vsebujejo hormonske motilce.

Tudi stres botruje hormonskemu neravnovesju. Blažimo in preprečujemo ga s hojo, meditacijo, jogo, vrtnarjenjem, telesno vadbo petkrat na teden po pol ure. Ponoči si zagotovimo sedem do osem ur kakovostnega spanja.

Banner - oglas5

NASLOV UREDNIŠTVA

Revija Preventiva
Cigaletova 5
1000 Ljubljana

Prijava na e-novice

Vas je naša vsebina pritegnila? Če želite biti na tekočem z novimi podobnimi vsebinami, se prijavite na naše e-novice.

Kontakt z nami

+386 (0)51 635 735
info@preventivarevija.si