»Še veste kakšne barve so oči vašega otroka?« boste prebrali na eni od promocijskih zloženk LOGOUT-a, centra pomoči pri prekomerni rabi interneta. Vprašanje res nekoliko karikira trenutno obsedenost s tehnologijo pametnih telefonov, tablic, računalnikov, in to ne le pri mladostnikih, temveč tudi pri odraslih, a vseeno ni daleč od realnosti.
Nekatere raziskave kažejo, da kar 3-5 % uporabnikov lahko razvije zasvojenost z internetom. V slovenskem merilu, ob podatku, da 81 % prebivalcev aktivno uporablja svetovni splet, to pomeni od 48.600 do 81.000 oseb. Visoka in zaskrbljujoča številka.
Sodobna družina z dvema otrokoma ima navadno dva ali tri pametne telefone, vsaj dva računalnika, morda tudi tablico, in ves čas dostopno spletno povezavo. Žal so starši prevečkrat odsotni od doma in obremenjeni z delom, da bi svojim otrokom dajali ustrezen zgled glede uporabe naprav, kot so pametni telefoni, tablice, računalniki – ali pa se celo premalo zavedajo nevarnosti na spletu, ki jim podležejo ne le otroci in mladostniki, temveč tudi odrasli.
Pri svojem delu na LOGOUTU večkrat slišimo stališče staršev: »Raje vidim, da je otrok doma, v svoji sobi za računalnikom, kot da pohajkuje po mestu, kdo ve s kakšnimi ljudmi, ki kdo ve kaj počnejo.« Je to res bolje? V času, ko smo do svojih otrok tako zaščitniški, da jim skorajda ne pustimo samim čez cesto, jih puščamo brez spremstva »pohajkovati« po svetovnem spletu, kjer je zelo hitro in na lahek način možen dostop do takih in drugačnih »temačnih ulic«, za otroke neprimernih vsebin in nepoznanih ljudi. Na drugi strani pa je splet poln zanimivih informacij, novih znanj, omogoča nam raziskovanje, povezovanje, poslovanje, ustvarjanje in delo. Kje je torej meja med odgovorno in uravnoteženo uporabo spleta in prekomerno uporabo, zasvojenostjo ali celo objektivno nevarnostjo.
Svojo pot do prekomernega igranja spletnih iger lepo opiše eden od uporabnikov programa LOGOUT, recimo mu Matevž, ki pravi:
»Imam 15 let starejšega brata, ki je računalničar. Od kar pomnim, me je zanimal računalnik, od brata pa sem dobival dostop do različnih vsebin, ki so me zanimale, do različnih spletnih iger, primernih za polnoletne ipd. Ker po mojem takratnem mišljenju nisem imel nič pametnejšega za delati, sem začel igrati spletne 'multiplayer' igrice. Igral sem jih, kadar mi je bilo dolgčas, in ker sta starša delala pozno v večer, nisem imel pretiranega nadzora. Do konca osnovne šole mi ni nihče nikoli omejeval uporabe računalnika. V šoli sem imel odlične ocene, zato se starši niso nič pritoževali. Večinoma sem igral samo računalniške igre, televizija me ni preveč zanimala. Problemi so se začeli pojavljati v srednji šoli. Povprečje ocen mi je drastično padlo in moral sem ponavljati 2. letnik. Tedaj sem se začel zavedati, da z igranjem igric pretiravam. Poskušal sem se zmanjšati čas za računalnikom z drugimi dejavnostmi, a me ni nič kaj dosti zanimalo, saj sem bil v igricah zelo dober, poleg tega pa sem se lahko med igro pogovarjal z drugimi igralci. Ker se stanje ni izboljšalo, so starši ukrepali ter me prijavili na LOGOUT. Po nekaj tednih in pogovorih se lahko pohvalim, da sem na računalniku le kakšno uro ali dve na dan. Sedaj berem knjige, se družim z bratom in prijatelji, hodim na sprehode in delam za šolo. Imam lepe ocene in počutim se veliko bolje. Najboljši dnevi v letu so mi na prostem, na morju. Po navadi gremo k prijatelju, kjer nimajo interneta in kakšne pretirane elektronike. Tam sem lahko celo poletje brez vsega.«
Pri našem delu na LOGOUT-u pogosto opažamo, da mladostniki in odrasli prihajajo po pomoč, ko so težave že zelo izrazite in posledice vidne na ostalih področjih življenja (v šoli, pri delu, v odnosih, v interesih). Najpomembnejši kriterij za obstoj težav ni čas, preživet za računalnikom ali mobilno napravo, temveč vsebina in vpletenost v vsebino – bodisi miselna, čustvena ali socialna.
Najpogostejši znaki za prepoznavanje prekomerne uporabe ali zasvojenosti s spletom so:
- preokupacija z internetom in računalnikom,
- odmik od prijateljev in družine,
- konflikti in prepiri, povezani z uporabo naprav,
- opuščanje aktivnosti, ki so včasih veselile,
- upad delovne ali učne učinkovitosti,
- izostanki na delu ali v šoli,
- izguba občutka za čas,
- igranje pozno v noč (spremembe spalnega vzorca),
- prehranjevanje na hitro, pogosto poleg računalnika,
- nihanje razpoloženja (online – offline),
- laganje o času, preživetem online,
- burni odzivi ob odvzetju dostopa in/ali računalnika,
- podaljševanje časa, preživetega za računalnikom,
- doživljanje občutka nemirnosti, anksioznosti, brezvoljnosti, tudi depresije ob prenehanju z »online« aktivnostjo,
- nezmožnost vzpostavitve nadzora nad vedenjem (neuspeli poskusi prenehanja).
Glede na to, da uporabniki prihajajo k nam, ko so težave že opazne, sklepamo, da so starši in stroka premalo informirani o problematiki ter da premalo delujejo preventivno. LOGOUT, poleg individualne in skupinske oblike pomoči izvaja tudi številne preventivne programe in delavnice po osnovnih šolah, ki učence spodbujajo k uravnoteženi uporabi računalnikov, mobilnih telefonov, tablic ter jih opozarja na varno in odgovorno uporabo spleta. Družinam svetujemo pri nakupu naprav, pri vzpostavitvi družinskih e-pravil in pri aktivaciji programov starševskega nadzora na napravah.
Program pomoči pri prekomerni uporabi ali zasvojenosti s spletom sofinancira Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti, Ministrstvo za zdravstvo, Mestna občina Ljubljana in Mestna občina Koper, zato so za uporabnike brezplačne.
Nekaj osnovnih priporočil glede na starost otroka lahko najdete v spodnji tabeli, za več informacij pa obiščite našo spletno stran www.logout.si.
Starost otroka |
Priporočljiv dnevni čas pred zasloni (računalnikom, tablico in tudi televizijo), namenjen zabavnim vsebinam |
Priporočila |
Do 2 leti |
Odsvetujemo uporabo pametnih telefonov, tablic, računalnikov |
-otrok v tem obdobju potrebuje čustveno vez s staršem |
Od 2 let do 3let |
Do 15 min |
-ob nenehni prisotnosti starša -primerne so interaktivne vsebine, ki imajo učni namen, pravljice, glasba ipd. -v čas je všteta tudi televizija |
Od 3 let do 6let |
Do 25 min |
|
Od 6 let do 9 let |
Do 30 min |
-ob nadzoru starša -Youtube ali igrice (najbolje didaktične) le ob prisotnosti starša, ki filtrira vsebine -brez družabnih omrežij -v čas je všteta televizija |
Od 9 let do 11 let |
Do 45 min |
-lahko delno samostojna uporaba, a le ob nadzoru starša -vzpostavite pisni e-dogovor -starš naj namešča vse aplikacije, programe in naj pozna vsa gesla -vsaj 1 dan v tednu naj bo za celo družino »e-post« (dan brez naprav) |
Od 11 let do 16let |
Do 60 min |
-samostojna uporaba ob predhodni odobritvi in nadzoru staršev -pred 14. letom je pomembno, da starš pozna vsa gesla in ima nadzor nad tem, kaj se namešča na računalnik |
Po 16. letu |
Do 90 min |
-ob upoštevanju pravil lahko samostojna uporaba; -vzpostavite pisni dogovor, e-pravila -kontinuirano se pogovarjajte o nevarnostih spleta -ob neupoštevanju pravil naj se starš ne boji odvzeti naprave za določen čas |
Za konec pa še nasvet našega uporabnika Matevža: »V življenju ne bo pomembno, če si prišel v računalniški igrici do nivoja »diamond« ali do nivoja »global elite«. Šola, prijatelji in dobro počutje je veliko bolj pomembno.«
Pripravila: Špela Reš, univ. dipl. psih.
Strokovna delavka na LOGOUT-u
Metelkova 15, Ljubljana
Ljubljanska 22, Izola
041 233 474